Startpagina
woensdag 26 maart 2008
EduArte
Er is veel gaande in het ICT-onderwijsveld. Nieuwe technologieën als SOA (SAAS) komen beschikbaar terwijl, zo is de stelling van Olaf McDaniel, de bestaande systemen zoals NoiSe, PeopleSoft en dergelijke, aan het einde van hun technologische leven zijn.

In een presentatie gingen Reinoud Keldermen en Olaf McDaniel nader in op de ontwikkeling van EduArte, een nieuw ondersysteem dat in een samenwerkingsverband tussen Stoas en Topicus wordt ontwikkeld. De presentatie ging in op de achtergronden van het systeem.

Processen worden cyclus voorgesteld die als tandwielen in elkaar grijpen: intake - leerprocessen - examineren met daaromheen het begeleidingsproces.
Daarvoor moeten allerlei gegevens worden beheerd waarvoor allerlei applicaties (of wellicht beter: functionaliteiten) nodig zijn. Het gepresenteerde applicatielandschap laat in elk geval een modulaire opbouw op basis van SOA zien waarbij elementen kunnen worden uitgewisseld.
Met wat schermafdrukken werden wat doorsneden gepresenteerd van het DBS, het deelnemerbegeleidingssysteem. Wat daarin opvalt is in elk geval de workflow benadering van dit systeem.
Het leek er even op, dat er in de presentatie ook aandacht besteed zou worden aan de onderwijslogistiek maar helaas is dat nog in ontwikkeling. Tijdens de presentatie passeren verschillende tools zoals een 360'feedback en een competentiemeter. Bij die competentiemeter is wel het overzicht van de resultaten maar wertd niet helemaal duidelijk op welke manier die resultaten tot stand waren gekomen. Misschien toch eens gaan kijken naar een vervolgpresentatie waar daar waar dieper op ingegaan wordt.

McDaniel ging in op de uitdagingen van cgo, onderwijslogistiek en individuele leerroutes en de noodzaak voor de ondersteunende ICT-voorzieningen.
Ook het beter presteren, zwaardere accountability en minder uitval zijn uitdagingen waarvoor het nodig is om proactief te kunnen sturen, controle op aanwezigheid en kwaliteitszorg (mn voor examinering). Dat stelt eisen aan de ICT-systemen die naar zijn idee alleen met een nieuwe technologie kunnen worden gebouwd. Juist de toepassing van de nieuwe technologie maakt het mogelijk te denken in ketens. Dan gaat het niet alleen om de onderwijsketen maar ook om bijvoorbeeld de zorgketen of de 'jeugdketen'.

In het licht van de huidige ontwikkelingen een boeiend verhaal. In elk geval de moeite waard om te blijven volgen.

Jef

Labels: